Partners
Gemeente Den Haag (Municipality of The Hague)
Bereikbaarheid en Verkeersmanagement
Heb jij zin om een directe bijdrage te leveren aan de actuele bereikbaarheid van de stad Den Haag? Zie jij het zitten om de complexe puzzel op te lossen en de meest optimale doorstroming te vinden voor zowel voetganger, fiets, OV als auto? En gaat jouw hart sneller kloppen van data-analyse, Smart Mobility, 250 geregelde kruispunten en een verkeerscentrale? Dan is een startersbaan of (afstudeer-)stage bij de afdeling Bereikbaarheid en Verkeersmanagement van de gemeente Den Haag misschien iets voor jou.
Wie zijn wij?
De afdeling Bereikbaarheid en Verkeersmanagement bestaat uit twee teams: team Bereikbaarheidsregie en team Verkeersmanagement. Het team Bereikbaarheidsregie zorgt voor het plannen, afstemmen en de communicatie over evenementen, bouwwerkzaamheden en wegwerkzaamheden die van invloed zijn op het wegennetwerk. Hier wordt gekeken welke combinaties van werkzaamheden wanneer kunnen plaatsvinden. Ook worden verkeersmaatregelenplannen getoetst van projecten die een stuk van de openbare weg nodig hebben. Ondanks dat de stad in de komende jaren met circa 100.000 inwoners groeit, is het de uitdaging om de stad altijd bereikbaar te houden, ook tijdens de vele evenementen, demonstraties, weg- en bouwwerkzaamheden. Genoeg uitdaging om je tanden in te zetten!
Het team verkeersmanagement is het operationele team dat zich inzet voor de actuele bereikbaarheid van de derde grootste stad van Nederland. Met onder andere een Haagse verkeerscentrale, +/- 75 Dynamische Route Informatie Panelen, +/- 250 geregelde kruispunten en +/-130 zichtcamera’s wordt het verkeer dynamisch over het beschikbare mobiliteitsnetwerk gemanaged. De verkeerskundigen zijn betrokken bij het gehele proces van ontwerp, realisatie, beheer en evaluatie van bovengenoemde systemen. Zo heeft een deel van de collega’s een aantal geregelde kruispunten in beheer, waarbij zij verantwoordelijk zijn voor het optimaal functioneren. Verder staan ze aan de lat voor storingen, vragen, klachten, projecten en het doorvoeren van verbeteringen. Instellingen die gedaan worden zijn direct zichtbaar op straat. Daarnaast volgen uit onder andere de genoemde systemen verschillende soorten data, waar heel veel informatie uit te halen is over drukte, reistijden, snelheden, wachttijden, etc. Met verkeersdata-analyses worden de verkeersstromen gemonitord, geëvalueerd en zo nodig bijgestuurd in de reguliere situatie, maar ook tijdens werkzaamheden, evenementen of tijdens een ongeval.
Op de afdeling is alles erop gericht reizigers een veilige reis te bieden met een acceptabele en betrouwbare reistijd, ongeacht op welke wijze (voetganger, fiets, openbaar vervoer, motorvoertuig) de inwoners, bezoekers en forenzen zich in, om of door Den Haag verplaatsen. In Den Haag hebben wij veel kennis en experts zelf in huis en zitten we ook zelf aan de knoppen. Stap voor stap geven we vorm aan de toekomst. Dat doen we met vele collega’s, maar ook met regionale en landelijke verkeerspartners.
Startersbaan of (afstudeer-)stage?
Wil jij ook zo’n expert worden? Heb jij zin om een echte bijdrage te leveren aan de actuele bereikbaarheid van de stad Den Haag? Zie jij het zitten om de complexe puzzel op te lossen om de meest optimale doorstroming te vinden voor zowel voetganger, fiets, OV als auto?
Wat vragen wij?
Je kunt goed samenwerken, bent zelfstandig, durft initiatief te nemen en bent flexibel in je aanpak. Je hebt de nodige vaardigheden ontwikkeld om je in woord en geschrift (en beeld) te kunnen presenteren. Tot slot ben je resultaatgericht zonder jezelf en de organisatie uit het oog te verliezen.
Afhankelijk van je achtergrond, kennis, ervaring, je eigen ontwikkelwensen en de opgave van het team, kijken we samen welke onderwerp het beste past. Mogelijke denkrichtingen van onderwerpen zijn:
- Hoeveel werkzaamheden kan de stad aan, (op welke manier) kan er nog meer dan we nu toestaan?
- Op welke manier kunnen we beter gebruik maken van de data van daadwerkelijk ontstane hinder bij werkzaamheden om de hinderinschatting van komende werkzaamheden nog beter in te schatten of te voorspellen?
- Verkeersveiligheid in de tijdelijke situatie (gedurende uitvoer van projecten).
- Hoe ziet de toekomst van in-car on-trip reisadvies (incar-berichten, apps) eruit, en wat betekent dit voor onze DRIPs en bebording?
- Wat is een goede balans tussen oversteekbaarheid en doorstroming op hoofdroutes?
- Hoe ziet een toekomstige verkeerscentrale eruit?
- Hoe ziet het kruispuntontwerp van de toekomst eruit met groeiend aantal fietsers, voetgangers en OV?
- Hoe krijgen we meer mensen op de fiets (vooral in buurten/groepen waar dat nu minder gebeurt)?
Graag denken we met je mee over een passend onderwerp, maar eigen inbreng is ook zeer welkom.
Meer weten? Voor meer informatie over kan je contact opnemen met Wouter Schijns, senior verkeerskundige van team Verkeersmanagement gemeente Den Haag: via telefoon of Whatsapp 06-25769033, of via de mail wouter.schijns@denhaag.nl
